lørdag 16. oktober 2010

Fullständigt normalt!

Först vill jag bara säga att det som man förundras över, tycker är helt galet, är knäppt eller helt idiotiskt är helt normalt här, fullständigt normalt.
"Andere Länder, andere Sitten" fick jag lära mig i skolan och så är det ju.
Detta land har mycket fint och trevligt att bjuda på, inte minst alla de goda vänner vi fått och den fantastiska naturen, men det betyder ju inte att jag inte kan ha lite åsikter om ditt och datt som kommer i min väg.

17 oktober
T ex om lutfisksäsongen som nu börjar. I en annons stod det:
Den 15 oktober är det lutefiskslipp på ... Vi serverer på tradisjonelt vis med ertestuing, bacon, brunost, sennep, sirup, tyttebær og mandelpotet.

Hjälp, säger jag bara! Mandelpotatisen kan jag acceptera, men sirap och brunost och lingon. Ôver alltihop häller man dessutom baconfett.
Jag vill ha min lutfisk, lutfiskälskare som jag är sedan barndommen, med bechamelsås och vanliga gröna ärtor, kanske lite kryddpeppar, men absolut inget mer.

2 kommentarer: